Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2010

ΔΙΕΘΝΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΝΕΑ (5)





Βερολίνο. Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας απο πυρηνικά εργοστάσια, στη Γερμανία,  έλαβε παράταση, το λιγότερο μέχρι το 2036. Ο κυβερνητικός συνασπισμός Χριστανοδημοκρατών και Φιλελευθέρων συμφώνησε, υποκύπτοντας στις πιέσεις του πυρηνικού λόμπυ,  την παράταση λειτουργίας των πυρηνικών εργοστασίων.

Τα εγοστάσια θα παραμείνουν συνδεδεμένα με το δίκτυο ηλεκτρισμού κατά μέσον όρο δώδεκα χρόνια περισσότερο. Τα 17 ατομικά εργοστάσια, ανάλογα με τη χρονολογία κατασκευής τους, θα χωριστούν σε δυό κατηγορίες. Τα παλαιότερα 
θα λειτουργήσουν ακόμη οκτώ χρόνια ενώ τα νεώτερα δέκα τέσσερα.

Ως αντάλλαγμα τα μεγάλα ενεργειακά συγκροτήματα θα πληρώνουν για λίγα χρόνια, 2,3 δις. ευρώ το χρόνο. Αναμένεται επίσης η υπογραφή συμφωνίας για την καταβολή μιας «έκτακτης εισφοράς» για την προώθηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης η SPD, οι Πράσιμοι και η Λίνκε κατήγγειλαν την κυβερνητική συμμαχία οτι κάνει λόμπυ προς ώφελος των πυρηνικών εργοστασίων, εγγυόμενη τα υπερκέρδη τους. Εκατοντάδες αντίπαλοι των ατομικής ενέργειας συνόδευσαν τις μαραθώνιες διαπραγματεύσεις  με δυναμικές διαμαρτυρίες. Το προηγούμενο Σάββατο διαδήλωσαν 100.000 ενεργοί πολίτες στο Βερολίνο. Χιλιάδες σημαίες και 1,2 εκατομμύρια αυτοκόλλητα, σφυρίχτρες, τύμπανα και βουβουζέλες, πλημμύρισαν με εκκωφαντικό τρόπο την πόλη. Η μεγάλη αυτή διαδήλωση  αποτέλεσε την έναρκτήρια εκδήλωση για τις επόμενες διαδηλώσεις διαμαρτυρίας που αναμένεται να ακολουθήσουν τις επόμενες εβδομάδες και μήνες. Οι υπογραφές που έχουν συγκεντρωθεί στο διαδίκτυο, κατά των πυρηνικών εργοστασίων, έχουν ξεπεράσει τις 200.000.


Εκουαντόρ. Απογοήτευση και αγανάκτηση έχει προκαλέσει στο Εκουαντόρ η απόφαση του γερμανού υπουργού ανάπτυξης να ακυρώσει την ομόφωνη δέσμευση όλων των γερμανικών κομμάτων, (πλήν των Φιλελευθέρων) για συμμετοχή και χρηματική υποστήριξη ενός πρωτοποριακού προγράμματος οικονομικής βοήθειας 2,7 δις.δολλαρίων  στο Εκουαντόρ, με τον όρο ότι η χώρα αυτή θα απέφευγε τις γαιοτρήσεις για εξόρυξη πετρελαίου στο περίφημο Γιασούνι Εθνικό πάρκο, στη ζούγκλα του Αμαζονίου.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα, σε συνεργασία με τον ΟΗΕ, για την προστάσία της βιοποικιλλότητας στη ζούγκλα και την προστασία του κλίματος. Στις αρχές Αυγούστου 2010 είχαν ολοκληρωθεί οι σκληρές διαπραγματεύσεις  ανάμεσα στην κυβέρνηση του Εκουαντόρ και τους εκπροσώπους του ΟΗΕ. Τα χρήματα θα δίνονταν με τη μορφή δημόσιων χρεωγράφων,  με διαχείριση του ΟΗΕ, απο τους τόκους των οποίων επρόκειτο να χρηματοδοτηθούν κοινωνικά και μορφωτικά προγράμματα στο Εκουαντόρ. Η απόφαση για τη συμφωνία θεωρήθηκε ιδιαίτερα σημαντική αφού η κυβέρνηση της χώρας δεχόταν ισχυρές πιέσεις απο το πετρελαϊκό λόμπυ .
Η απόφαση του γερμανού υπουργού οικονομικής συνεργασίας και ανάπτυξης να μην συμμετάσχει στο πρόγραμμα συνοδεύτηκε απο το επιχείρημα οτι υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθεί νομικό προηγούμενο και να αρχισουν και άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες να ζητάνε συμψηφισμό εσόδων στις προσεχείς διαπραγματεύσεις  για την αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Επίσης υποστηρίζει οτι δεν υπάρχει κανένας άλλος χρηματοδότης, πράγμα που δεν αληθεύει αφού η Χιλή διαβεβαίωσε οτι είναι διατεθειμένη να συμμετάσχει στην χρηματοδότηση του Προγράμματος.

Ο γερμανός υπουργός των φιλελευθέρων αποφάσισε να υπαναχωρήσει μετρέποντας το αναπυξιακή πολιτική  της χώρας του σε πεδίο κοντόφθαλμων εθνικών συμφερόντων. Ισως έχει κατα νούν το κινεζικο πράδειγμα κατα το οποίο  οι «αναπτυξιακοί βοηθοί» πηγαίνουν στην Αφρική και προμηθεύονται ανενδοίαστα τους φυσικούς πόρους, χωρίς να ενδιαφέρονται καθόλου για την καλή εικόνα τους στους πολιτες των χωρών απο όπου παίρνουν τιςς πρώτες ύλες που χρειάζονται για την παραγωγή ενέργειας.


Καναδάς. Ο καναδός Πάτ Μούνευ, βραβευμένος με το εναλλακτικό Νόμπελ, εξέχων ειδικός σε θέματα αντιμετώπισης της παγκόσμιας πείνας, της γονιδιακής έρευνας, και της βιο-και νανοτεχνολιγίας, δημοσίευσε ένα  βιβλίο με τον τίτλο : «Η επόμενη ανησυχία», στο οποίο περιγράφει τους κινδύνους, για την ανθρωπότητα, απο την Γαιομηχανική.

Πρόκειται για την μεγατεχνολογία που στοχεύει στην χειραγώγηση και την παρέμβαση στα πλανητικά οικοσυστήματα  για την συγκράτηση της κλιματικής αλλαγής! Πρόκειται για την φαεινή ιδέα να εκτοξευτούν στην στρατόσφαιρα μικρομόρια απο θεϊκό αλάτι, ώστε να μπλοκάρουν την ηλιακή ακτινοβολία και να μειώνουν την θερμοκρασία του πλανήτη μας.

Μια άλλη παρόμοιας εμβέλειας πρόταση προβλέπει την εναπόθεση μορίων σιδήρου στην επιφάνεια των θαλασσών, με σκοπό τον πολλαπλασιασμό των αλγών που απορροφούν διοξείδιο του άνθρακα,  με στόχο την μείωση της θερμοκρασίας της θάλασσας.
Προτάσεις που θυμίζουν παλιούς θαυματοποιούς και βροχοποιούς ..μόνο που αυτή τη φορά πρόκειται για μηχανικούς και επιχειρηματίες που βλέπουν σε τέτοια προγράμματα ευκαιρίες για πλουτισμό. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο του ΟΗΕ για το κλίμα  και πολλές μη κυβερνητικές οργανώσεις έχουν προειδοπιήσει γαι τους ανυπολόγιστους κινδύνους που ενέχουν παρόμοιοι πειραματισμοί.

Δυστυχώς στην Αμερική ασχολούνται στα σοβαρά με παρόμοια προγράμματα. Ο υπουργός ο αρμόδιος για θέματα ενέργειας του Ομπάμα  θεωρείται θιασώτης της ιδέας. Οι σύμβουλοι, που μέχρι χθές ήταν εναντίον, σήμερα σιωπούν. Ο ίδιος ο πρόεδρος μπορεί κάποια στιγμή να υποκύψει στο δίλημμα  της δοκιμασίας της γαιομηχανικής ή της επιλογής της  υπερθέρμανσης του πλανήτη..
Οπως όλα δείχνουν μια παγκόσμια δεσμευτική συμφωνία για την αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, μετά την αποτυχία της Κοπεγχάγης,  φαίνεται απίθανη, προς το παρόν. Ενω  προγράμματα σαν τα παραπάνω δεν χρειάζονται καμιά πλανητική συμφωνία. Η Αμερική και κάποιες άλλες πλούσιες χώρες θα μπορούσαν να αναλάβουν την «παγκόσμια ευθύνη».

Παρόμοια προγράμματα εκτός του ότι μπορούν να έχουν ανυπολόγιστες, μη αναστρέψιμες συνέπειες, έχουν κυρίως την ιδεολογική λειτουργία να δίνουν επιχειρήματα σε όσους επιθυμούν η βιομηχανία να συνεχίσει την σημερινή καταστροφική για τον πλανήτη πορεία της.. .Το ζητούμενο βέβαια απο την επιστημονική κοινότητα θα έπρεπε να είναι η επεξεργασία και κατάθεση εναλλακτικών, υλοποιήσιμων  σεναρίων για τη σωτηρία του πλανήτη..




Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2010


ΔΙΕΘΝΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΝΕΑ


Σύρτη Λιβύης. Οσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις με την περιβαλλοντική καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού, θα έχουν πληροφορηθεί τα νέα κατορθώματα της BP, που αφου καταλήστευσε τον θαλάσσιο πλούτο στις ακτές  της Λουιζιάννας, με τις 600 πετρελαιοπηγές που διαθέτει, ετοιμάζεται να μετακινηθεί σε πιό ήσυχα νερά..σε περιοχές μειωμένης περιβαλλοντικής επαγρύπνησης, όπως είναι η θαλάσσια περιοχή της Σύρτης, στις ακτές της Λιβύης...500 χλμ. απο τις ακτές της Σικελίας...
Η πρόκληση είναι διπλή αφου συνδυάζεται με φήμες για  διαπραγματεύσεις και κρυφές συμφωνίες για την απόκτηση δικαιωμάτων άντλησης.. με αντάλλαγμα την απελευθέρωση του Λιβανού καταδικασμένου και εγκλεισμένου στις φυλακές της |Σκωτίας, ως πρωτεργάτη της βομβιστικής επίθεσης, το 1988, σε αμερικανικό επιβατηγό αεροπλάνο, με αποτέλεσμα τον θάνατο 270 ατόμων, περιλαμβανομένων και 189 αμερικανών υπηκόων.
Παρά τις πιέσεις της αμερικανικής κυβέρνησης η ΒP αποδείχτηκε ισχυρότερη. Κατάφερε να απελευθερώσει, πριν απο ένα χρόνο, τον κρατούμενο Αμπντέλ Μπασέτ Αλ Μεγκραχί,..για «σοβαρούς λόγους υγείας» και να τον φυγαδεύσει στηνΛιβύη!
Ηδη έχουν ανακοινωθεί δοκιμαστικές γεωτρήσεις στη |θαλάσια περιοχή της Σύρτης,  σε βάθος 200 μέτρων πιο βαθεία απο εκείνη την μοιραία γεώτρηση στον Κόλπο του Μεξικού... Η ανακοίνωση προκάλεσε κινητοποιήσεις  ευρωπαίων ενεργών πολιτών, συλλογή χιλιάδων υπογραφών κλπ. Η ελληνίδα υπουργός ΥΠΕΚΑ, κα. Μπιρμπίλη, απέστειλε ήδη επιστολή στην Ιταλίδα ομόλογό της και ζήτησε την συντονισμένη παρέμβαση στην ΕΕ, για αποτροπή του κινδύνου που έρχεται στην κλειστή θάλασσα της Μεσογείου, που απειλείται σοβαρά, σε περίπτωση νέου ατυχήματος, απο τις γεωτρήσεις σε μεγάλο βάθος..
Οι έλληνες ενεργοί πολίτες και οι περιβαλλοντικές και οικολογικές οργανώσεις θα πρέπει να στηρίξουν την πανευρωπαϊκή καμπάνια καταγγελίας και μποϋκοταρίσματος των προϊόντων της  ασύδοτης και επικίνδυνης ΒP.

Ισλαμαμπάτ. Οι πλημμύρες απο τα ακραία καιρικά φαινόμενα, σε όλο τον πλανήτη, μπορεί να μην αφύπνισαν τις Ελίτ των ανεπτυγμένων οικονομικά χωρών, που καθορίζουν τις τύχες του κόσμου, όμως αναστάτωσαν τη ζωή 20 εκατομμυρίων ανθρώπων που χρειάστηκε να εγκαταλείψουν τα χωριά τους και να χάσουν τις  πενιχρές περιουσίες τους  και να περιφέρονται εκλιπαρώντας νερό και τροφή και εφόδια  που φτάνουν  με μεγάλη δυσκολία, στις πλημμυρισμένες περιοχές, έκτασης 160.000 τετρ. χλμ. Οι νεκροί ξεπέρασαν τους 1.500, ενώ οι ασθένειες και οι επιδημίες θερίζουν μικρά παιδιά και ηλικιωμένους...
Η Διεθνής βοήθεια φτάνει αργά και διστακτικά, επειδή φοβούνται καταχρήσεις και αισχροκέρδειες.. Ο στρατός αρχικά έπαιξε χρήσιμο, σωστικό ρόλο, με τη χρήση ελικοπτέρων, στη συνέχεια όμως στάθηκε ανίκανος να οργανώσει το χάος της διανομής και περίθαλψης εκατομμυρίων ατόμων.. Για την ώρα η πλημμύρα αποδεικνύεται πιο ισχυρή απο τη διεθνή και εθνική βοήθεια..
Φαίνεται οτι οι πλημμύρες θα κρίνουν και το πολιτικό μέλλον του Πακιστάν ! Η χώρα, στα 63 χρόνια ύπαρξης της, έζησε 33 χρόνια κάτω απο δικτατορίες...Μια αναποτελεσματική κρατική και διεθνής βοήθεια θα ρίξει νερό .. στον εμφύλιο πόλεμο και τους αντάρτες που κινούνται στα σύνορα Πακιστάν -Αφγανιστάν. Δεν είναι τυχαίο οτι η αμερικανική κυβέρνηση που έχει γεωστρατηγικά συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή και τον πόλεμο στο Αφγανιστάν,  έχει υποσχεθεί βοήθεια 460 εκατ. δολλαρίων, ενώ η κυβέρνηση της Σ. Αραβίας έχει στείλει, μέχρι τώρα, μόνο 20 εκατ. δολλάρια. Το Ιράν, η μοναδική ισλαμική «δημοκρατία» της περιοχής.., έχει αρχίσει καμπάνια συλλογής χρημάτων για βοήθεια. Ενας ιρανός Αγιατολάχ προσέφερε 50.000 δολλάρια.... Οι νέες ανερχόμενες οικονομικά χώρες της Ασίας, Κίνα και Ινδία,  διστάζουν, για την ώρα, να στηρίξουν τη δράση του ΟΗΕ.
Οι πολίτες των άτυχων χωρών αποδίδουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα στην «κακιά τους τύχη» και σίγουρα αγνοούν τις ανθρωπογενείς αιτίες της κλιματικής αποσταθεροποίησης και τις επαναλαμβανόμενα αποτυχημένες διαπραγματεύσεις για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη και τους υπεύθυνους του «ανεπτυγμένου», κοινωνικά και ανθρωπιστικά ανάλγητου κόσμου των τεχνοκρατών, των χρυσοκάνθαρων των πολυεθνικών εταιριών και τραπεζών και των υποχείριων και άβουλων κυβερνήσεων τους...

Κοπεγχάγη. Αν είχατε καιρό να μάθετε νέα απο την πρωτεύουσα του βασίλειου της Δανίας σας πληροφορούμε οτι αυτές τις μέρες διεξάγονται δυό δίκες , που έχουν να κάνουν με την αποτυχημένη διάσκεψη του ΟΗΕ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής...
Στο εδώλιο των κατηγορουμένων κάθονται δύο περιβαλλοντικοί ακτιβιστές ...αλλά και το κράτος της Δανίας ! Η πρώτη δίκη αφορά δυό νέους απο την Αυστραλία και την Αμερική που είχαν συλληφθεί προληπτικά, τον περασμένο Δεκέμβρη, όταν οι αστυνομικοί, που παρακολουθούσαν όλα τα κινητά τηλέφωνα των διαδηλωτών, άκουσαν και ερμήνευσαν αυθαίρετα κάποιες μεμονωμένες φράσεις που αναφερόντουσαν σε ένα «μεγάλο εργαλείο», έναν κόφτη συρματοπλεγμάτων....Το φοβερό όπλο παρουσιαστηκε στο δικαστήριο.. και αποδείχτηκε οτι επρόκειτο για ένα συμβολικό εργαλείο, ύψους τριών μέτρων, απο χαρτόνι, που επρόκειτο να το πάρουν μαζί τους στις διαδηλώσεις για να καταγγείλουν τις συλλήψεις και τον εγκλεισμό μεταναστών, πριν απελαθούν...
Ισως θυμόσαστε οτι στην Κοπεγχάγη είχαν συλληφθεί και 2000 διαδηλωτές και είχαν εγκλειστεί «προσωρινά»..για τρείς εβδομάδες , σε μια προανακριτική φυλακή..Η εισαγγελία τους είχε αποδώσει πράξεις υποκίνησης σε βιαιοπραγίες... Οι μαζικές προληπτικές συλλήψεις ενεργών πολιτών απο όλο τον κόσμο και ο εγκλεισμός τους σε μεταλλικά κλουβιά, σαν θηρία, βάζει θέματα νομικής και πολιτικής τάξης για την  πολιτισμένη χώρα της Δανίας, την πρωτοπόρα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ! αλλά ανίκανης να «αντιμετωπίσει» διαδηλωτές που αγωνιζόντουσαν ακριβώς για τον ίδιο σκοπό...Την αποφυγή της κλιματικής αποσταθεροποίησης και την αποφυγή ακραίων καιρικών φαινομένων που θα απειλήσουν, όπως έδειξαν τα φετεινά καιρικά φαινόμενα, όλες τις χώρες του Νότου και όχι μόνο...
Πυρκαγιές σε πολλές ευρωπαικές χώρες, με κορύφωμα τη Ρωσσία, πλημμύρες και καταστροφές σε πολλά κράτη, λαοί ξεσπιτωμένοι, χωρίς νερό, τρόφιμα  και φάρμακα.. Μήπως η Ρωσσία και η Αμερική και η Ευρ.Ενωση  θά πρέπει να ξανασκεφτούν τις συνέπειες της αδράνειας και του οικονομικού εθελότυφλου καιροσκοπισμού τους ;
Εκτός απο την εγκληματική αμέλεια και υποκρισία των κυβερνήσεων και τις συνέπειες για εκατομμύρια αβοήθητων ανθρώπων κάποιοι κερδοσκοπουν και με την κλιματική αλλαγή ! (Π.χ. Φαρμακευτικές εταιρείες  είδαν τις μετοχές τους να ανεβαίνουν στα χρηματιστήρια, μετά τα 1.5 εκατομ. εμβόλια, που παρήγγειλε η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας...). Οι τράπεζες και το ΔΝΤ θα σπεύσουν να χορηγήσουν ετεροχρονισμένα κονδύλια για αντιπλημμυρικά έργα, εγκρίνοντας υπέρογκα δάνεια, με διαδικασίες εξπρές και τις γνωστές μακροπρόθεσμες συνέπειες...Τα  δάνεια βέβαια θα κληθούν οι λαοί να τα επιστρέψουν στο μέλλον, με τα γνωστά μέτρα λιτότητας, απολύσεων, ιδιωτικοποιήσεων κ.λ.π. θαυματουργών μέσων, που δοκιμάζει και η χώρα μας....




Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2010


ΤΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΚΑΝΚΟΥΝ ;

Ενω οι προπομποί της αλλαγής του κλίματος είναι εδώ οι άνθρωποι κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν ! Τα φετεινά ακραία καιρικά φαινόμενα δείχνουν καθαρά προς τα που κινείται το κλίμα, σε παγκόσμια κλίμακα...Πλημμύρες στο Πακιστάν, κύματα καύσωνα  διαρκείας στη Ρωσία και την Ιαπωνία, πλημμύρες στην Ευρώπη  και αλλού ανταποκρίνονται σαυτά που περίμεναν οι ειδικοί επιστήμονες που ασχολούνται με την μελέτη  του κλίματος. Ετσι τουλάχιστον ανακοινώθηκε σε ειδική ημερίδα που έγινε στη Γερμανία για την απαραίτητη προσαρμογή στην επερχόμενη αλλαγή του κλίματος..

Πως αντιδρούν σ’όλα αυτά οι πολιτικοί και άλλοι υπεύθυνοι για τη λήψη σχετικών αποφάσεων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ; Ειναι γνωστή η παταγώδης αποτυχία της παγκόσμιας διάσκεψης του ΟΗΕ, στην Κοπεγχάγη, τον περασμένο Δεκέμβρη..Τα ανεπτυγμένα βιομηχανικά κράτη του Βορρά αρνήθηκαν να συναποφασίσουν για μια, νομικά δεσμευτική σύμβαση για την αντιμετώπιση της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη, με περιορισμό των ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την αλλαγή πορείας απο το σημερινό ενεργοβόρρο τρόπο παραγωγής των καταναλωτικών κοινωνιών τους....

Μια πρόσφατη ενδιάμεση συνδιάσκεψη για το κλίμα στη Βόννη έληξε χωρίς συγκεκριμένα αποτελέσματα. Αλλαγές της τελευταίας στιγμής στο κείμενο της διαβούλευσης ωδήγησαν πολλές χώρες στην άρνηση υπογραφής του τελικού κειμένου. Η Ρωσσία είχε προβάλλει βέτο ενώ η Βενεζουέλα και η Αίγυπτος  αρνήθηκαν κάποιες τροποποιήσεις. Το κείμενο της διαβούλευσης  φαινόταν θετικό και θα μπορούσε  να αποτελέσει τη βάση για τη διάσκεψη που θα γίνει τον επόμενο Νοέμβρη στην Κανκούν του Μεξικού. Υπάρχει πάντως κάποιο κείμενο, ως βάση για τις επόμενες διαπραγματεύσεις, έστω και αν δεν υπογράφηκε τελικά...

Τι μπορούμε να περιμένουμε λοιπόν απο την ερχόμενη παγκόσμια συνδιάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα στην Κανκούν ; Το Μεξικό που θα φιλοξενήσει τη διάσκεψη επιχειρεί να δώσει μηνύματα αισιοδοξίας  αναγγέλοντας οτι ετοιμάζεται να μειώσει το διοξείδιο του άνθρακα  που εκπέμπει κατά 50 εκατομ. τόνους  μέχρι το 2012, φιλοδοξώντας να είναι η πρώτη αναπτυσσόμενη χώρα που θα επιδιώξει να πετύχει αυτό το στόχο. Η σχετική απόφαση έγινε γνωστή απο τον πρόεδρο της χώρας σε ειδική τελετή, όπου ανακοινώθηκε επίσης οτι ενώ το 2006 το Μεξικό είχε παραγωγή ενέργειας 2 ΜW απο αιολική ενέργεια , σήμερα έφτασε στα 520 ΜW.
Παρόμοια θετικά μηνύματα έρχονται και απο το Μπαγκλαντές όπου έγινε  μια διήμερη διάσκεψη, που οργανώθηκε για την συλλογή χρημάτων για την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης  και των συνεπειών απο τις φυσικές καταστροφές. Μετείχαν υπουργοί απο 46 χώρες, υπο την προεδρία της μεξικάνας υπουργού περιβάλλοντος Πατρίτσιας Εσπινόζα. Προτάθηκε η δημιουργία ενός ταμείου  για τη στήριξη των αναπτυσσόμενων χωρών και ιδιαίτερα των νησιωτικών κρατών που δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στις  αποφάσεις διαχείρισης των πόρων.

Οσο για την Ευρώπη πληροφορίες απο τις Βρυξέλλες αναφέρουν οτι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο  αποφάσισε να παρέμβει για να αποκαταστήσει τον ηγετικό ρόλο που είχε κάποτε η ΕΕ σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ετοιμάζεται  σχετικό ντοκουμέντο, που, αν  ψηφιστεί απο την Ολομέλεια,  θα αποσταλεί στην Επιτροπή της ΕΕ με σκοπό να αποτελέσει βάση για τις διεθνείς  συνομιλίες στο Μεξικό και απόπειρα επηρεασμού και άλλων κρατών και των διαπραγματευτικών τους θέσεων..

Εννοείται οτι οι διαπραγματεύσεις θα είναι σκληρές...Διακυβεύονται άλλωστε μεγάλα συμφέροντα, που στηρίζουν το κυρίαρχο καταστροφικό νεοφιλελεύθερο μοντελο ανάπτυξης που αντιστέκεται σθεναρά, στηριζόμενο σε διάφορα ισχυρά λόμπυ και διεφθαρμένους και ανεύθυνους πολιτικούς...Χαρακτηριστικό παράδειγμα η βρεττανική ΒP που απειλεί, οτι αν δεν της επιτραπεί να συνεχίσει τις εξορρύξεις πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού, θα δυσκολευτεί, όπως ισχυρίζεται, να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις αποζημίωσης επιχειρήσεων και ιδιωτών, για ζημίες που προέκυψαν μετά το ατύχημα της 20/4/2010 που προκάλεσε τη μεγαλύτερη πετρελαιοκηλίδα στην ιστορία των ΗΠΑ. Πρόσφατα ανακοίνωσε οτι προς το παρόν δεν σκοπεύει να αρχίσει γεωτρήσεις  στη Γροιλανδία όμως ετοιμάζεται για άντληση πετρελαίου και Αερίου στη γειτονιά μας, στη Σύρτη της Λιβύης, σε βάθος μεγαλύτερο κατά 200 μέτρα απο εκείνο του Κόλπου του Μεξικού!

Οπως όλα δείχνουν εταιρείες σαν την ΒP θα συνεχίσουν αδίστακτα να πασχίζουν να αποσύρουν απο τη γή και την τελευταία σταγόνα πετρελαίου, ακόμη και αν αυτό συνεπάγεται κινδύνους μη αντιστρέψιμων καταστροφών για το περιβάλλον και το κλίμα.

Στο μεταξύ ο χορός των προπαρασκευαστικών συναντήσεων και συζητήσεων κρατικών εκπροσώπων συνεχίζεται. Αρχικά θα γίνει συνάντηση ομάδας Αφρικανικών κρατών και μικρών νησιωτικών χωρών, στις 28 σεπτεμβρίου έως και την 3 Οκτωβρίου. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει στις 4 - 9 Οκτωβρίου διάσκεψη του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή , στην Τιανγίν της Κίνας.

Οσο για την παγκόσμια διάσκεψη της Κανκούν ό ίδιος ο Γεν. Γραμματέας του ΟΗΕ παραδέχτηκε πρόσφατα οτι δεν θα πρέπει να ελπίζουμε στην επίτευξη  μιας οριστικής συμφωνίας.. που ζητάει η ανθρωπότητα. «Πρέπει να είμαστε  πρακτικοί και ρεαλιστές» τόνισε ! «Αυτο που προέχει είναι να καλυφθεί το χάσμα εμπιστοσύνης  που έχει δημιουργηθεί μεταξύ των ανεπτυγμένεων και των αναπτυσσόμενων χωρών».

 Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η υπεύθυνη του ΟΗΕ για το κλίμα Χριστιάννα Φιγκουέρας που δήλωσε οτι «στόχος της Κανκούν θα πρέπει να είναι η εντολή να κινηθούμε σε μια συνολική συμφωνία, που θα απαιτήσει εννοείται περισσότερο χρόνο...Ενας άλλος στόχος θα πρέπει να είναι να θυμηθούμε τις παλιές  υποσχέσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής  και την προστασία των τροπικών δασών».

Πλούσιες και φτωχές χώρες είναι διχασμένες για το ποιός θα έπρεπε να αναλάβει τις δαπάνες για την υλοποίηση των δεσμεύσεων για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η ισχύουσα συμφωνία έχει υπογραφεί μόνο απο 40 ανεπτυγμένες χώρες  και εκπνέει το 2012. Ομως οι νέες συμφωνίες απαιτούν ομόφωνη απόφαση τουλάχιστον 143 χωρών ή των ¾  των συμβαλλομένων.
Κατά γενική ομολογία η Διακυβερνητική Επιτροπή του ΟΗΕ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής χρειάζεται επειγόντως μεταρρύθμιση. Πρέπει να κατοχυρωθεί η αξιοπιστία της και να αποφευχθούν λάθη που έγιναν στο παρελθόν και έθιξαν το κύρος της ... Απαιτείται η δημιουργία  μιας Εκτελεστικής Επιτροπής,  με συμμετοχή επιστημόνων και η διασταύρωση και ο έλεγχος των επιστημονικών δεδομένων,  ώστε να αποφευχθούν λάθη. Επίσης χρειάζεται να γίνεται συχνότερη αντικατάστταση του διευθυντή της αρμόδιας επιτροπής του ΟΗΕ και η συμμετοχή μη κυβερνητικών οργανώσεων..

Τέλος αναγκαίος κρίνεται και ο ειλικρινής διάλογος με τους ενεργούς πολίτες που θα πρέπει να συμμετέχουν στις διεθνείς συνεδριάσεις με προτάσεις και όχι να αντιμετωπίζονται ως ταραξίες και να συλλαμβάνονται «προληπτικά», όπως έγινε, με σκανδαλώδη τρόπο, στην Κοπεγχάγη. Ηδη η αστυνομία της πρωτεύουσας της Δανίας αντιμετωπίζει αγωγές αποζημίωσης απο διαδηλωτές  που κρατήθηκαν παράνομα επειδή ζητούσαν απο τους κυβερνήτες το αυτονόητο. Σοβαρότητα,αποφασιστικότητα, σεβασμό των ορίων της φύσης και κλιματική και κοινωνική δικαιοσύνη...

Ο αγώνας για τη σωτηρία του πλανήτη είναι δύσκολος και άνισος. Θα χρειαστούν οι συντονισμένες προσπαθειες όλων των ενεργών πολιτών, προοδευτικών κομμάτων και κινημάτων σε τοπικό, εθνικό και διεθνές/παγκόσμιο επίπεδο....


Τετάρτη 11 Αυγούστου 2010


 Για τα «δικαιώματα» των ζώων!

Το να συζητάει κανείς για τα «δικαιώματα των ζώων» στην εποχή μας, που καταπατούνται πολλά απο τα στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματα, θα μπορούσε να θεωρηθεί προκλητικό. Η ανεργία και η επισφάλεια είναι κυρίαρχες και στη χώρα μας όπου κάποια απο τα ανθρώπινα δικαιώματα μοιάζουν να αποτελούν πολυτέλεια σε όλο τον πληθυσμό της χώρας, γηγενείς και μετανάστες.

Ο τρόπος με τον οποίο είναι διατυπωμένοι οι παραπάνω ισχυρισμοί θα έδινε λαβή, σε πολλούς οικολογούντες, για τη μομφή του «ανθρωποκεντρισμού», την  άποψη δηλαδή οτι ο άνθρωπος βρίσκεται στο κέντρο του κόσμου, διεκδικώντας βιολογικά και αξιακά μια θέση πρωτοκαθεδρίας και κυριαρχίας έναντι όλων των άλλων έμβιων όντων.Πολλοί φιλόσοφοι της Δυτ. φιλοσοφίας, απο την εποχή του Αριστοτέλη μέχρι σήμερα, έχουν υποστηρίξει οτι μόνο τα ανθρώπινα όντα έχουν «εγγενή αξία»  και θα πρέπει να απασχολούν ηθικούς προβληματισμούς. Κάτι τέτοιο επομένως δεν ισχύει για τα άλλα ζώα και τα φυτά.

Αν τα όντα έχουν εγγενή αξία με το να είναι ηθικοί φορείς  τότε μόνο άνθρωποι νομιμοποιούνται. Αλλα ζώα, αν και ειναι σε θέση να επιδιώκουν την ικανοποίηση των αναγκών τους, μοιάζουν ανίκανα να κατανοήσουν τη διάκριση ανάμεσα στο καλό και το κακό. Κατά συνέπεια δεν κρίνονται υπεύθυνα για τις δράσεις τους και δεν μπορούν να θεωρηθούν ως  ηθικοί φορείς.

Κατά μιαν άλλη άποψη η ηθικότητα δεν είναι δυνατόν να περιορίζεται στην ικανότητα λήψης λογικών αποφάσεων, αλλά κρίνεται και απο το γεγονός ότι τα ζώα  έχουν ανάγκες και επιθυμίες, ως φυσικά όντα. Αν τα ζώα μοιάζουν με τους ανθρώπους ως προς τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους  τότε θα υπήρχε βάση για την εισδοχή τους στο πεδίο των ηθικών  προβληματισμών.
Θα μπορούσαμε ίσως αντι για «δικαιώματα» των ζώων να συζητάμε και να ζητάμε  «συμπάθεια» και «συμπόνια» για τα ζώα, που δεν φαίνεται, εκ πρώτης όψεως, να ανήκουν στο δικαιακό και αξιακό ηθικό μας σύστημα. Δικαιώματα συνοδεύονται πάντα και απο υποχρεώσεις που αποτελούν λογικά την άλλη πλευρά τους. Δικαίωμα πάνω σε κάτι σημαίνει οτι έχω απαίτηση /αξίωση που αναγνωρίζεται είτε απο κάποιο νόμο ή στη  περίπτωση ηθικών δικαιωμάτων με  βάση τις απαιτήσεις και τις αρχές  μιας πεφωτισμένης συνείδησης. Δικαιώματα προϋποθέτουν λογικά όντα, μέλη μιας δικαιακά συντεταγμένης κοινωνίας, με αξιακούς κώδικες καθορισμένους, με καθιερωμένες και αυστηρά προσδιορισμένες κατηγορίες δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για τα μέλη  της συγκεκριμένης βιοκοινότητας.

Κάποιος θα μπορούσε να υποστηρίξει  οτι η υπεράσπιση όντων που δεν μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους αποτελεί δείκτη του πολιτισμού και της «ανθρωπιάς» μας. Το έχει διατυπώσει άλλωστε, ήδη στον 18ο αιώνα,  γερμανός φιλόσοφος Ι. Καντ υποστηρίζοντας οτι απέναντι στα ζώα έχουμε μόνο έμμεσα καθήκοντα, αφου αυτά δεν έχουν αυτοσυνείδηση άρα όταν συμπεριφερόμαστε με συμπόνια απέναντι στα ζώα εκπληρώνουμε έμμεσα το καθήκον μας προς την ανθρωπότητα και δείχνουμε την ανθρωπία μας. Η σκληρότητα προς τα ζώα υποδηλώνει τον κίνδυνο εκδήλωσης παρόμοιας συμπεριφοράς και προς τους ανθρώπους.--- Η απάνθρωπη τακτική εξόντωσης με δηλητήρια των αδέσποτων ζώων, κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, αποτελεί διαδεδομένη πρακτική σε όλα τα μέρη της Ελλάδας και ιδιαίτερα σε παραθεριστικά κέντρα..

Παρασκευή 23 Ιουλίου 2010


«ΣΥΣΤΗΜΙΚΕΣ.... ΔΙΑΡΡΟΕΣ»  ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΟΥ  ΜΕΞΙΚΟΥ.

                                               
Ολοι έχουμε γίνει αποδέκτες κάποιων πληροφοριών για τη μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή, στον Κόλπο του Μεξικού, απο την διαρροή πετρελαίου, σε κατεστραμμένη πετρελαιοπηγή της αγγλικής  εταιρείας BP.

Το ιστορικό της διαρροής.

Ανατρέχοντας στο ιστορικό της υπόθεσης οι δημοσιογράφοι αναφέρονται στην έκρηξη που προκλήθηκε, στις 20 Απριλίου 2010, σε εξέδρα άντλησης πετρελαίου, σκοτώνοντας 11 εργάτες και τραυματίζοντας άλλους 17. Η δεξαμενή «Deepwater Horizon» αντλούσε πετρέλαιο σε βάθος 5.500 μέτρων κάτω απο την επιφάνεια της θάλασσας, στον κόλπο του Μεξικού. Ανθρώπινο λάθος ή επιπόλαιες τεχνοκρατικές διακινδυνεύσεις μετέτρεψαν τον «βαθύ υπόγειο ορίζοντα» σε μια κόλαση, μετά την   εκρηξη και τη συνεχή διαρροή 35.000 βαρελιών πετρελαίου  κάθε μέρα. Πυκνά σύννεφα δηλητηριωδών αερίων και αιθάλης έπνιξαν την ευρύτερη περιοχή σε ακτίνα 500 μιλίων και απείλησαν τις ακτές πέντε αμερικανικών Πολιτειών.

Οι συνέπειες της πετρελαιοκηλίδας στον κόλπο του Μεξικού μοιάζουν με εφιαλτικό σενάριο αμερικάνικης ταινίας επιστημονικής φαντασίας. Η διαρροή απειλεί να αφανίσει την πανίδα της περιοχής, τις περιουσίες, την καθημερινή ζωή και την υγεία των κατοίκων της περιοχής. Σύμφωνα με τον υπουργό υγείας της Πολιτείας Λουιζιάνα ζητήθηκε άμεση βοήθεια 10 εκατομ. δολλαρίων για παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας στους ανθρώπους που έχασαν περιουσίες και απειλείται η σωματική και ψυχική τους υγεία  απο την ανεξέλεγκτη διαρροή πετρελαίου. Πάνω απο 2000 άτομα παρουσίασαν κρούσματα ανησυχίας, άγχους, κατάθλιψης, υπερβολικής κατανάλωσης αλκοοόλ και είχαν τάσεις αυτοκτονίας.

Τα αναπνευστικά και οφθαλμολογικά προβλήματα και οι δερματοπάθειες βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη..Ατομα που εργάζονται στα συνεργεία καθαρισμού  και επιχειρούν απορρύπανση των ακτών έχουν υποστεί μολύνσεις απο τις ανθυμιάσεις των καταλυτών που χρησιμοποιήθηκαν για τη διάλυση των επιφανειακών τμημάτων της τεράστιας πετρελαιοκηλίδας. Οσο για το θαλάσσιο οικοσύστημα της ευρύτερης  περιοχής και την τύχη της πανίδας δεν γίνεται κανένας λόγος..Απλώς αναφέρεται οτι το τελευταίο διάστημα βρέθηκαν νεκρές 429 χελώνες καρέτα καρέτα, που έπεσαν θύματα της στοχευμένης καύσης του πετρελαίου που επέπλεε στην επιφάνεια της θάλασσας. Οικολόγοι της περιοχής προσπαθούν να ξεθάψουν περίπου 70.000 αυγά  απο τις ακτές της Φλώριντας  και της Αλαμπάμα και να τα μεταφέρουν χιλιάδες χιλιόμετρα μακρυά , σε μια προσπάθεια να σωθεί  τουλάχιστον μια γενιά θαλάσσιων χελωνών!

Σύμφωνα με αμερικανικά ειδησεογραφικά πρακτορεία ειδήσεων στον Κόλπο του Μεξικού υπαρχει επίσης  ένας τεράστιος αριθμός  εγκαταλελειμμένων πετρελαιοπηγών ! Υπολογίζεται οτι φτάνουν τις 27.00, απο τις οποίες οι 600 ανήκουν στην ΒP. Περίπου 3.500 έχουν σφραγιστεί και θεωρούνται προσωρινά  εγκαταλελειμμένες, ενώ πάνω απο χίλιες πετρελαιοπηγές βρίσκονται σ’αυτήν την επικίνδυνη κατάσταση, σαν ωρολογιακές βόμβες, εδώ και δέκα  χρόνια…

Οταν η οικονομία ξανασυναντά την κοινωνία !

Εν τω μεταξύ τις προσπάθειες ελέγχου της διαροής δεν την παρακολουθούν μόνο οι πολίτες της περιοχής αλλά και κάποιοι άλλοι, άγρυπνοι... κερδοσκόποι. Μόλις διέρευσε η είδηση, οτι , παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες των τεχνικών της ΒP να σταματήσουν τη ροή πετρελαίου στον Κόλπο Μεξικού, εμφανίστηκαν ενδείξεις νέας διαρροής, η τιμή της μετοχής της ΒP υποχώρησε αμέσως, κατά 2%, μετά την προσωρινή ανοδική πορεία των τελευταίων τριών εβδομάδων.

Οπότε ... οι  συνταξιούχοι της Αγγλίας βρέθηκαν ξαφνικά αντιμέτωποι με μια απρόβλεπτη ζημιά! Οι επενδύσεις σε μετοχές της ΒP έχασαν σε δυό μήνες το 48% της αξίας τους! Πολλοί μισθωτοί της Βρετανίας, αντιμέτωποι με τις μεταρρυθμίσεις  στα συστήματα υγείας και κοινωνικής πρόνοιας, κάτω απο την πίεση των οικονομικών αγορών, κατέφυγαν στη «λύση» των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών και των δήθεν συνταξιοδοτικών προγραμμάτων τους. Τα διάφορα τέτοια «έξυπνα» προγράμματα δελεάστηκαν απο τα 8.4 δις. ευρώ που απέδιδαν κάθε χρόνο τα μερίσματα της ΒP. Ετσι η κολοσσιαία πετρελαϊκή εταιρεία, με κεντρική θέση στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, ήρθε να «εγγυηθεί» το 1/6 του ετήσιου εισοδήματος των συνταξιούχων..

Σάββατο 10 Ιουλίου 2010


ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΑΠΟ-ΑΝΑΠΤΥΞΗ».

Πολλαπλασιάζόνται τον τελευταίο καιρό οι αναφορές στην έννοια και στην πρόταση της Απο-ανάπτυξης. Η έννοια αυτή ήταν αρχικά συνδεδεμένη με το όνομα του γάλλου οικονομολόγου Σερζ Λατούς, που είχε μιλήσει για την ανάγκη μιας πολιτιστικής επανάστασης που θα μας βγάλει απο το κυρίαρχο αναπτυξιακό, καπιταλιστικό μοντέλο οργάνωσης της κοινωνίας και της οικονομίας και το πέρασμα σε μια κοινωνία της λιτότητας και του σεβασμού των φυσικών πόρων. Κάποιοι  εμφανίζουν την Απο-ανάπτυξη σαν εναλλακτική δυνατότητα εξόδου απο την παγκόσμια οικονομική κρίση του καπιταλιστικού συστήματος. Αλλοι τη βλέπουν σαν πρόταση διεξόδου αποκλειστικά και μόνο απο τα «οικολογικά διλήμματα», ως μια συνταγή δηλαδή  για καλύτερο περιβάλλον με μείωση της σπατάλης φυσικών πόρων και αγαθών. Οι πολιτικοί Οικολόγοι εδώ και δεκαετίες είχαν προειδοποιήσει για τις καταστρεπτικές συνέπειες για τη ζωή στον πλανήτη απο το ενεργειοβόρο, ληστρικό και σπάταλο τρόπο αντιμετώπισης των φυσικών πόρων του πλανήτη, θυσία στο βωμό μιας ιδεολογίας της ανάπτυξης χωρίς όρια..
Οι κοινωνίες του Βορρά μέχρι σήμερα υποστήριζαν την άποψη οτι Ανάπτυξη σημαίνει  Μεγέθυνση, που οδηγεί στην Ευημερία ! Μεγέθυνση σήμαινε υψηλούς δείκτες παραγωγής και κατανάλωσης…Σήμερα όμως σε συνθήκες κλιματικής αλλαγής και παγκόσμιας οικονομικής κρίσης  οι ολέθριες συνέπειες αυτού του αναπτυξιακού μοντέλλου έχουν γίνει προφανείς.
Η Εξάντληση των φυσικών πόρων και οι κλιματική αποσταθεροποίηση θα έχουν ως συνέπεια εκτός των άλλων και μεγάλα  κύματα μεταναστών προς τον «ανεπτυγμένο» δυτικό κόσμο, με αποτέλεσμα την εκμετάλλευση τους και την κοινωνική τους εξαθλίωση.με παράλληλη ανάπτυξη της ξενοφοβίας και του ρατσισμού.

Το αίτημα για έναν ριζικό οικολογικό μετασχηματισμό της κοινωνίας  και της οικονομίας, στη βάση ενός διαφορετικού μοντέλου οργάνωσης  που να είναι συμβατό με το σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον  και τους φυσικούς πόρους του πλανήτη, μοιάζει αναπότρεπτο.

Η παγκόσμια οικονομική κρίση είναι πολυεπίπεδη και σχετίζεται με το περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή και την απειλή της βιοποικιλλότητας. Η πλαστή εικόνα  της ανάπτυξης κατέρρευσε τούς τελευταίους μήνες μαζί με το κερδοσκοπικό και τραπεζικό κεφάλαιο διεθνώς. Ομως η έξοδος απο την κρίση του παγκόσμιου καπιταλιστικού συστήματος δεν φαίνεται άμεσα στον ορίζοντα.

Το κυρίαρχο οικονομικό και αναπτυξιακό μοντέλο, όχι μόνο σε ελληνικό, ή ευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, πρέπει να αλλάξει με τρόπο που να συνδυάζει την πραγματική οικονομική ανάπτυξη με την διατήρηση του περιβάλλοντος και της βιοποικιλλότητας, με τρόπο που να εγγυάται την πραγματική κοινωνική ευημερία.

Ομως αυτοί που διαχειρίζονται τον πλούτο και την πολιτική εξουσία εξακολουθούν να συγχέουν σκόπιμα την «μεγέθυνση» του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος με την έννοια της «ευημερίας» και της κοινωνικής προόδου. Αντι για την ικανοποίηση των πραγματικών, ζωτικών αναγκών των ανθρώπων, με την ενίσχυση της  πραγματικής οικονομίας έχουν επιδοθεί τα  τελευταία χρόνια  στην ενίσχυση της «λογιστικής οικονομίας» και την μεγιστοποίηση των αποδόσεων του κεφαλαίου και των επιχειρηματικών κερδών , που τα μοιράζονται μεταξύ τους με προκλητικό τρόπο…

Η θεωρία της απο-ανάπτυξης αμφισβητεί τον ισχυρισμό οτι η μείωση της κατανάλωσης και ο ηθελημένος περιορισμός των παραγόμενων αγαθών θα έχει ως συνέπεια την πτώση της ποιότητας της ζωής των ανθρώπων. Πάντως η έξοδος απο την «κοινωνία της ανάπτυξης» είναι μια μακρόπνοη κοινωνική διαδικασία που προϋποθέτει νέους δημοκρατικούς θεσμούς και μια πραγματική πολιτισμική επανάσταση, μέχρι να περάσουμε  σε μια κοινωνία όπου η λιτότητα και μείωση της κατανάλωσης  θα παίζουν καθοριστικό και κατευθυντικό ρόλο.

Πρόσφατη μεγάλη παγκόσμια έρευνα σχετικά με την ποιότητα ζωής, το αίσθημα ασφάλειας και ευτυχίας, σε σχέση και με το χρήμα, έδειξε  οτι η αγάπη της οικογένειας, η υποστήριξη των φίλων και ο σεβασμός των άλλων, μαζί με την αίσθηση οτι ορίζουμε οι ίδιοι τη ζωή μας και έχουμε μια δουλειά που μας γεμίζει, αποτελούν τα βασικά θετικά συναισθήματα και τα στοιχεία που δίνουν την αίσθηση της ευτυχίας. Αυτά είναι τα στοιχεία που μπορούν να μας βοηθήσουν να βγάλουμε την καπιταλιστική ιδεολογία  απο την ζωή μας. Τα χρήματα μπορούν βέβαια να «αγοράσουν» ένα αίσθημα ασφάλειας και μια καλύτερη ποιότητα ζωής αλλά δεν εγγυώνται την καθημερινή καλή διάθεση και το δυσαπόκτητο αίσθημα της ευτυχίας, που είναι συνώνυμο με την ελευθερία, την υπέρβαση της εμπορευματοποίησης των ανθρώπινων σχέσεων και την απελευθέρωση απο την αναγκαιότητα .


Πέμπτη 1 Ιουλίου 2010


ΔΙΕΘΝΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΝΕΑ (6/7-2010)

Βόννη.  Η Διάσκεψη για το κλίματης παγκόσμιας διπλωματίας,  στη Βόννη, αποδείχτηκε τελικά ως άλλη μια χαμένη ευκαιρία. Εληξε χωρίς συγκεκριμένο αποτέλεσμα, ενώ μέχρι την τελευταία στιγμή η ατμόσφαιρα ήταν καλή. Το κείμενο της διαβούλευσης φαινόταν θετικό. Θα μπορούσε να αποτελέσει μια καλή βάση για τις διαπραγματεύσεις που θα γίνουν, το Δεκέμβρη, στο Κανκούν του Μεξικού. Ολοι πίστεψαν προς στιγμή ότι θα μπορούσε να ξανααποκτηθεί η χαμένη εμπιστοσύνη ανάμεσα στα βιομηχανικά και τα αναπτυσσόμενα κράτη.
Δυστυχώς όμως αλλαγές στο κείμενο, την τελευταία στιγμή, ωδήγησαν πολλές χώρες να αρνηθούν το κείμενο. Η Ρωσσία είχε προβάλλει βέτο οπότε οι διεύθυνση των διαπραγματεύσεων χρειάστηκε να κάνει ξανά υποχωρήσεις. Αυτές όμως  αρνήθηκαν να τις δεχτούν η Βενεζουέλα και η Αίγυπτος. Παρ’όλα αυτά υπήξε τελικά σχετική πρόοδος σε θέματα όπως είναι η προστασία των δασών, η μεταφορά τεχνολογίας και σε άλλα τεχνικά ζητήματα.
Θετικό κρίνεται επίσης το γεγονός οτι υπάρχει ένα κείμενο διαπραγματευτικό ακόμη και αν δεν υπογράφηκε. Θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως μια καλή αφετηρία για τις νέες διαπραγματεύσεις που θα γίνουν τον Αύγουστο, πάλι στη Βόννη. Ισως κατορθωθεί τότε η μη δεσμευτική Διακήρυξη της Κοπεγχάγης, να γίνει δεσμευτική γιά όλους , σε ότι αφορά τον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας στα όρια των 2 βαθμών Κελσίου, οπότε τόσο οι βιομηχανικές όσο και οι αναπτυσσόμενες χώρες θα υποχρεωθούν να προσδιορίσουν τους στόχους τους  μείωσης των εκπομπών των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Κάϊρο. Οσοι νόμιζαν ότι η τεράστια πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού αποτελεί ένα εξαιρετικά σπάνιο ατύχημα, που οφειλόταν και στο γεγονός της προσπάθειας εξόρρυξης πετρελείου απο πολύ μεγάλα θαλάσσια βάθη, έκαναν λάθος. Η δυσάρεστη είδηση  θαλάσσιας ρύπανσης μας έρχεται αυτή τη φορά απο την Αίγυπτο !
Οι ακτές της παραθαλάσσιας λουτρόπολης Χουργκάντα, στην Ερυθρά θάλασσα, απειλούνται απο ένα τεράστιο χαλί πετρελαιοκηλίδας, μήκους 160 χιλιομέτρων . Η αιγυπτιακή κυβέρνηση προσπαθεί να μειώσει τη σημασία του γεγονότος και δεν είναι σε δώσει να δώσει πληροφορίες για την προέλευση και την έκταση  της οικολογικής καταστροφή που απειλεί  προστατευόμενα ευαίσθητα κοραλλιογενή οικοσυστήματα που αποτελούνται απο πολυάρθμα μικρά νησιά   και άλλες προστατευόμενες περιοχές βόρεια της Χουργκάντα. Τα πρώτα θύματα ήταν γλάροι και θαλάσσιες χελώνες  που αγωνίζονται να ξεκολλήσουν απο τις πετρελαιοκηλίδες...
Στον κόλπο του Σουέζ, βόρεια της Χουργκάντα, επιχειρούνται αυτή τη στιγμή γεωτρήσεις,  στις ακτές και σε θαλάσσιες πλατφόρμες, σε χαμηλό βάθος περίπου 100 μέτρων. Σ’αντίθεση προς την περίπτωση του Μεξικού όπου η απληστία και η επιδίωξη της οικονομικής μεγέθυνσης,  με κάθε τρόπο, προκαλεσε τις γνωστές περιβαλλοντικές καταστροφές, στην περίπτωση της Αιγύπτου απειλούνται ακόμη πιο ευαίσθητα οικοσυστήματα  αλλά ο στόχος είναι ίδιος... η οικονομική μεγέθυνση και η παραγωγή πλούτου για τις ελίτ που βρίσκονται στη εξουσία. Γιαυτές η άνοδος του βοιωτικού τους επιπέδου είναι σπουδαιότερη απο κάθε  σκέψη για προστασία των οικοσυστημάτων και των δικαιωμάτων των μελλοντικών γενεών.

Μαδρίτη. Μια ευχάριστη αυτή τη φορά είδηση μας έρχεται απο την Πορτογαλλία. Η κυβέρνηση στη Λισσαβώνα, επιχειρώντας μια φυγή προς τα μπρός, επέλεξε τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ως κινητήρια δύναμη για αντιμετώπιση της οικονομικής της κρίσης.
Οπως δήλωσε ο πρωθυπουργός Χοσέ Σώκρατες μέχρι το 2020 η οικονομία και η κυβέρνηση θα επενδύσουν 32 δις. ευρώ  σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Πρόκειται να δημιουργηθούν οκτώ νέα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας απο υδατοπτώσεις ενώ η παραγωγή ενέργειας απο ανεμογεννήτριες θα διπλασιαστεί και θα φτάσει το 2020 τα 8.500 Μεγαβάτ.
Ενδιαφέρον είναι το γεγονός οτι σε περίοδο γενικών μέτρων λιτότητας και εξοικονόμησης πόρων, που έπληξαν τους μισθωτούς , τις κοινωνικές παροχές, τις  δημόσιες επιχειρήσεις γενικότερα , μόνο οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας  αποφασίστηκε να εξαιρεθούν απο τα μέτρα λιτότητας. Με την ενίσχυση των ΑΠΕ η κυβέρνηση της Πορτογαλλίας επιδιώκει τόσο την βαθμιαία απεξάρτησή της απο εισαγόμενο πετρέλαιο και φυσικό αέριο και ταυτόχρονα να δημιουργήσει, μεχρι το 2020, 121.000 θέσεις εργασίας, επιπλέον των 35.000, άμεσα ή έμμεσα απσχολούμενων στις ΑΠΕ.
Η μικρή, σε πληθυσμό Πορτογαλλία, (με 10 εκ. κατοίκους), έχει αναδειχτεί σε μεγάλη δύναμη, στον τομέα των ανεμογεννητριών! Υπολογίζοντας τον πληθυσμό της και την κατανάλωση ενέργειας η Πορτογαλλία έρχεται δεύτερη, μετά την Δανία, και έχει ξεπεράσει κατα πόλύ την Ισπανία και την Γερμανία ! Τον περασμένο χρόνο κάλυψε τα 15,03 % της ενέργειάς της απο ανεμογεννήτριες. Αν προστεθούν και άλλες ανανεώσιμες πηγές η χώρα έφτασε να παράγει 35.9% της ενέργειας της  απο ΑΠΕ. Ποσοστό που θα μπορούσε να φτάσει μέχρι το 2020 το 82% των αναγκών της.-- Παράδειγμα για μίμηση, για χώρες σαν την Ελλάδα, με παρόμοια γεωμορφία και μεγάλο «ανεμοδυναμικό» .